با توجه به نوسانات قیمت ها لطفا برای خرید و استعلام قیمت بروز لطفا با شماره 09925739302 تماس بگیرید

معرفی انواع چیپست گوشی و مقایسه بهترین پردازنده های موبایل

نویسنده: aliasghar.khalafi
بازدید: 234 بازدید

یکی از مهم ترین قطعات گوشی های هوشمند، پردازنده و چیپست آن می باشد. چیپست گوشی سرعت عملکرد و توان پردازشی آن را تعیین می کند و اگر به اندازه کافی قوی نباشد، در تمامی فعالیت های سیستم عامل، حتی یک وب گردی ساده هم شاهد لگ و کندی خواهید بود.

همانطور که میدانید، امروزه پردازنده های زیادی برای گوشی های هوشمند وجود دارد که هریک کارایی متفاوتی ارائه می کنند، این موضوع موجب می شود انتخاب یک چیپست مناسب و قدرتمند کار چندان ساده ای نباشد. در این مقاله قصد داریم انواع چیپست گوشی و کارایی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف پردازنده موبایل

مقایسه انواع پردازنده های گوشی

پردازنده موبایل یا همان چیپست به قطعه ای الکترونیکی گفته می شود که کار آن پردازش داده های مختلف در موبایل می باشد. چیپست وظیفه پردازش و هماهنگی بخش های مختلف گوشی را عهده دار می باشد و تمامی اجزای سخت افزاری که برای انجام این امور مورد استفاده قرار می گیرند درون قطعه فوق جاسازی شده اند. چیپست ها دارای سایز بسیار کوچکی هستند و روز به ‌روز سایز آنها نسبت به گذشته کوچکتر نیز می‌شود.

هرچه پردازنده گوشی از توان و قدرت بیشتری برخوردار باشد، گوشی مورد نظر با قدرت و سرعت بیشتری می تواند به اجرای برنامه‌ های مختلف بپردازد. یکی از دلایلی که برخی گوشی ها هنگ می‌کنند این است که بر روی آن گوشی ها از پردازنده های کم قدرت بهره گرفته شده است.

انواع چیپست گوشی و مقایسه آن ها

روی کار آمدن بازی های گرافیکی، امکان فیلم برداری با رزولوشن های بالا و نرم افزار های سنگین موجب شده امروزه چیپست اهمیت زیادی در گوشی ها داشته باشد. به همین دلیل کمپانی های زیادی دست به تولید چیپست می زنند؛ برخی از این کمپانی ها چیپست های تولید شده را تنها در گوشی های خود استفاده می کنند اما برخی دیگر آن را برای استفاده در گوشی های دیگر کمپانی ها ارائه می کنند. در  ادامه قصد داریم انواع چیپست های موجد در بازار و کارایی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

چیپست کوالکام اسنپدراگون

لیست پردازنده انواع گوشی های اندروید

اگر به دنبال بهترین انواع پردازنده گوشی برای گوشی های اندرویدی می‌گردید، پردازنده های اسنپدراگون که به وسیله برند آمریکایی کوالکام تولید شده اند می‌تواند مناسب ترین گزینه برای شما باشند. پردازنده هایی که توسط این شرکت آمریکایی تولید می شوند به چند سری کلی تقسیم بندی می گردند و این کمپانی در هر سری چیپست هایی پایین رده، میان رده و پرچم دار را عرضه می کند. در حال حاضر 3 سری از چیپست های این کمپانی در گوشی های بروز مورد استفاده قرار می گیرندد که در زیر به آن ها می پردازیم:

  • پردازنده های سری ۶۰۰: این پردازنده ها معمولاً روی گوشی های پایین رده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پردازنده های سری ۷۰۰: از پردازنده های این سری معمولاً بر روی گوشی های میان رده استفاده می شود.
  • پردازنده های سری ۸۰۰: از پردازنده های سری ۸۰۰ بر روی گوشی های پرچمدار استفاده می‌ شود. این پردازنده ها را می توان بهترین پردازنده هایی که توسط این کمپانی تولید شده اند معرفی نمود.

پردازنده اسنپدراگون از مزایای بسیار بالایی برخوردار می باشند که از آن جمله می توانیم به میزان مصرف پایین و تولید گرمای کم اشاره نماییم و همین موضوع سبب شده تا پردازنده های فوق بتوانند محبوبیت بالایی در بین مشتریان به دست آورند. درگذشته کوالکام پردازنده های خود را با همکاری TSMC تولید می نمود. اما برای تولید پردازنده اسنپدراگون 888 با برند سامسونگ وارد همکاری شد و توانست یکی از قدرتمند ترین چیپست های گوشی را عرضه کند.

 

جدیدترین پردازنده ای که به وسیله کوالکام به بازار معرفی شده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 می باشد که نتیجه همکاری مجدد شرکت کوالکام با TSMC می باشد و به دلیل مصرف پایین باتری و حرارت تولیدی کم توانسته کمپانی کوالکام را به دوره اوج خود برگرداند.

چیپست های مدیاتک

بررسی انواع پردازنده گوشی

پردازنده هایی که به وسیله کمپانی مدیاتک به بازار عرضه شده اند در دو سری P و سری G به بازار معرفی شده است. پردازنده های سری G برای گوشی های گیمینگ و پردازنده های سری P برای گوشی های اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند. بنابراین اگر قصد خرید گوشی هایی را دارید که بر روی آنها از پردازنده های مدیاتک استفاده شده، با داشتن این اطلاعات زیر می توانید میزان قدرت گوشی مورد نظر را به راحتی به دست بیاورید:

  • سری هلیو G: این سری از پردازنده های مدیاتک پردازنده های گیمینگ می باشند و دارای سرعت شارژ بالا و نرخ رفرش ریت بالا بوده و توانایی پشتیبانی از دوربین های با مگاپیکسل بالا را دارا می باشد. از جمله بهترین پردازنده های این سری از هلیو می توان به هلیو G95 و هلیو G85 اشاره نمود.
  • سری هلیو A: این سری از پردازنده ها در سه مدل مختلف هلیو A25 و A22 و A20 به بازار عرضه شده که از قابلیت ‌هایی نظیر هوش مصنوعی و قابلیت های پیشرفته دوربین برخوردار بوده و به دلیل عملکرد بسیار خوبی که دارد توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند.
  • سری هلیو P: در این سری از پردازنده های مدیاتک بهینه سازی شارژدهی مدنظر قرار گرفته و مدیاتک از عهده آن نیز به خوبی بر آمده است. عملکرد این سری پردازنده ها در سطح قابل قبولی است و این پردازنده ها می‌توانند برای استفاده روزمره مورد استفاده قرار بگیرند.

به طور کلی پردازنده های سری G از قدرت بیشتری برخوردار می باشند و در پردازش کارهای مختلف نسبت به پردازنده های سری p عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. کمپانی مدیاتک در سال‌های اخیر با عرضه پردازنده های ۴ نانو متری دامینسیتی ۹۰۰۰ در زمینه تولید پردازنده گام بزرگی برداشت.

این پردازنده توانایی رقابت با پردازنده هایی که توسط کمپانی های مطرحی نظیر اسنپدراگون تولید می‌ شوند را دارا می باشد. پردازنده فوق بر روی گوشی های پرچمداری که در سال ۲۰۲۲ عرضه شدند مورد استفاده قرار گرفت و آن را میتوان رقیب جدی پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 به شمار آورد. اگر بخواهیم این دو پردازنده را با یکدیگر مقایسه کنیم، در برخی موارد پردازنده دامینسیتی ۹۰۰۰ توانسته نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل 1 عملکرد بهتری از خود بروز دهد. علاوه بر این، این پردازنده از قیمت پایین تری نیز برخوردار می باشد و آن را بر روی گوشی های با قیمت مناسب تر نیز می توان مورد استفاده قرار داد.

چیپست های اگزینوس

انواع پردازنده گرافیکی گوشی

از دیگر پردازنده های برتر موبایل می توان به پردازنده های اگزینوس که به وسیله کمپانی سامسونگ تولید می شوند اشاره نمود. برند سامسونگ برای عرضه گوشی های پرچمدار خود از دو پردازنده مختلف استفاده می کند. کمپانی سامسونگ بر روی گوشی های سری گلکسی اس که در کشورهای چین و آمریکا عرضه می گردند از پردازنده پرچمدار اسنپدراگون استفاده می کند. اما برای گوشی های همین سری که در سایر نقاط جهان عرضه می‌شوند از پردازنده هایی که به وسیله خود سامسونگ تولید می شوند و اگزینوس نام دارند بهره گرفته است.

از آخرین پردازنده تولیدی اگزینوس که اگزینوس ۲۲۰۰ نام دارد در گلکسی اس ۲۲ استفاده شده است. پردازنده فوق از جهات مختلفی به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل 1 شباهت دارد. ولی قدرت آن به قدرت پردازنده اسنپدراگون نمی ‌رسد. همواره پردازنده های اگزینوس از نظر قدرت، عملکرد ضعیف ‌تری نسبت به پردازنده های اسنپدراگون از خود بروز داده اند.

متاسفانه آخرین پردازنده تولید شده توسط سامسونگ یعنی اگزینوس 2200 نسبت به نسخه قبلی اگزینوس یعنی 2100 نیز عملکرد پایین تری داشته است و همین موضوع سبب شده تا برند سامسونگ با انتقادات زیادی از سوی کاربران مواجه شود. اما پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ هنوز هم مورد تایید و تحسین کاربران در بنچمارک ها قرار دارد. برخی شواهد گویای آن است که برند سامسونگ در گوشی های سری گلکسی S23 خود قصد دارد از پردازنده های پرچمداری که به وسیله کمپانی مدیاتک تولید می شوند استفاده کند.

تمامی کمپانی هایی که کار تولید پردازنده را انجام می دهند علاوه بر ارائه پردازنده های قوی برای گوشی های پرچمدار، پردازنده های میان رده را نیز برای استفاده در گوشی های میان رده تولید می نمایند. کمپانی سامسونگ نیز با تولید پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰ قصد رقابت با پردازنده های سری ۷۰۰ کوالکام را دارد. پردازنده فوق یک پردازنده ۵ نانو متری می باشد که دارای رزولوشن 1080 بوده و نرخ رفرش ریت آن ۱۲۰ هرتز می باشد. پردازنده های اگزینوس 9609 و اگزینوس 9611 جزو پردازنده های اقتصادی سامسونگ به شمار می روند که در گوشی های اقتصادی از آنها بهره گرفته شده است.

چیپست های اپل سیلیکون سری A

بهترین پردازنده موبایل برای گیم

برند اپل در زمان معرفی آیفون 4 تصمیم گرفت پردازنده های اختصاصی خود را تولید کرده و پس از آن گوشی های خود را به وسیله این پردازنده ها عرضه کند. پس از آن این شرکت پردازنده های تولیدی خود را بر روی دستگاه های مختلف خود مورد استفاده قرار داد. نکته مهمی که در خصوص پردازنده های اپل می توانیم به آن اشاره نماییم این است که برند اپل پردازنده های اقتصادی و میان رده را در مجموع تولیدات خود راه نداده و تمامی پردازنده هایی که به وسیله این برند تولید می شوند جزو پردازنده های پرچمدار به شمار می ‌روند.

جدیدترین پردازنده این شرکت، اپل A15 می باشد که به دلیل دارا بودن مشخصات فوق ‌العاده خوب توانسته نسبت به سایر پردازنده هایی که در متن این مقاله به آنها اشاره نمودیم عملکرد بهتری از خود نشان دهد و به بهترین پردازنده موجود در سطح بازار تبدیل شود. این پردازنده بر روی گوشی آیفون ۱۳ مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله مشخصات پردازنده فوق می‌توان به موتور عصبی فوق ‌سریع، پشتیبانی از کدک های ویدیویی بیشتر و پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای اشاره نمود. پردازنده فوق ۵ نانومتری بوده و یکی از مهمترین دلایلی که سبب برتری این پردازنده نسبت به پردازنده های اسنپدراگون ۸ نسل 1 شده است وجود کش دو برابری در آن می باشد. علاوه بر این، این پردازنده از مصرف باتری بسیار پایینی نیز برخوردار است.

جدول رده بندی پردازنده های موبایل

جدول رده بندی پردازنده های موبایل

در ادامه مقاله با آوردن جدولی قصد مقایسه سی پی یو های مختلف را داریم تا شما بتوانید به راحتی به مقایسه سی پی یو های مختلف از جهات گوناگون با یکدیگر بپردازید:

نام پردازنده امتیاز AnTuTu 9 امتیاز گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای/چند هسته‌ای) تعداد هسته‌ها پردازنده گرافیکی
اپل A15 بایانیک 797271 1719 / 4712 6 پردازنده گرافیکی اپل
اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 1117578 1304 / 4169 8 Adreno 730
مدیاتک دایمنسیتی 9000 1020773 1267 / 4275 8 Mali-G710
اسنپدراگون 8 نسل 1 1033851 1210 / 3768 8 Adreno 730
اپل A14 بایانیک 715827 1578 / 4088 6 پردازنده گرافیکی اپل
اسنپدراگون 888 پلاس 838943 1160 / 3619 8 Adreno 660
اگزینوس 2200 943633 1151 / 3559 8 Xclipse 920
اسنپدراگون 888 801911 1126 / 3673 8 Adreno 660
دایمنسیتی 8100 775421 919 / 3795 8 Mali-G610
گوگل تنسور 719947 1040 / 2834 8 Mali-G78

با یک نگاه کلی به این جدول به این نتیجه می ‌رسیم که پردازنده اپل ۱۵ نسبت به سایر پردازنده ها توانسته عملکرد به مراتب بهتری از خود نشان دهد و رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. این پردازنده از نظر مصرف باتری نسبت به سایر پردازنده‌ ها بهینه تر عمل می کند و به دلیل قدرت بسیار بالایی که دارد آن را می توان بهترین پردازنده جهت اجرای برنامه های مختلف و بازی های گوناگون به شمار آورد. اما در بنچمارک AnTuTu که یک بنچمارک گرافیکی است عملکرد نسبتا پایین تری نسبت به رقبای خود دارد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع چیپست های گوشی پرداختیم و از جهات مختلف آنها را با یکدیگر مقایسه نمودیم. پردازنده هایی که در بازار موجود هستند در سری های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. این امر به این معنی است که پردازنده هایی که در گوشی های پرچمدار استفاده می ‌شوند علاوه بر به دلیل این که قدرتشان بالاتر است از قیمت بیشتری نیز برخوردار می باشند.

شما عملکرد کدام یک از پردازنده‌ های فوق را بهتر می‌ دانید؟ دلیل شما برای این انتخاب چیست؟ با در میان گذاشتن نظرات خود در بخش کامنت می توانید به سایر کاربران کمک کنید تا بتوانند بهترین پردازنده های موجود در بازار را شناسایی کنند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت