با توجه به نوسانات قیمت ها لطفا برای خرید و استعلام قیمت بروز لطفا با شماره 09925739302 تماس بگیرید

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی و بررسی ویژگی ها و تفاوت ها

نویسنده: aliasghar.khalafi
بازدید: 177 بازدید

صفحه نمایش گوشی را می توان دریچه ای برای ورود به آن دانست و می توان گفت جزء مهم ترین بخش های یک گوشی هوشمند محسوب می شود. در صورتی که کیفیت صفحه نمایش گوشی مناسب نباشد، تجربه کاربری مناسبی از بخش های مختلف گوشی مانند دوربین، سخت افزار و… دریافت نخواهید کرد. امروزه تولیدکنندگان گوشی‌ های هوشمند برای تولید محصولات خود انواع مختلفی از صفحات نمایش در کیفیت ها و امکانات مختلف را مورد استفاده قرار می دهند.

بنابراین صفحه نمایش هایی که برای تولید گوشی ‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند نه تنها از نظر کیفیت و کارایی بلکه از نظر قیمت نیز با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند. از این رو چنانچه با خصوصیات و ویژگی های صفحه نمایش های مختلف آشنا باشید، در حین خرید گوشی می توانید محصولی را انتخاب کنید که صفحه نمایشی دقیقاً مطابق با نوع نیاز و خواسته تان داشته باشد. در این مقاله از قصد داریم با معرفی انواع صفحه نمایش گوشی، شما را با ویژگی های هر پنل نمایشگر گوشی های موجود در بازار آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل اهمیت کیفیت و نوع صفحه نمایش در گوشی چیست؟

بهترین نوع صفحه نمایش گوشی

همانطور که میدانید صفحه نمایش گوشی به طور مستقیم با بینایی و چشم انسان در ارتباط می باشد. بنابراین اگر کیفیت صفحه نمایش گوشی خوب و قابل قبول نباشد در اثر استفاده طولانی مدت ممکن است فرد را به ضعف های چشمی مختلف دچار کند و منجر به خستگی چشم، سوزش، قرمزی و غیره گردد. علاوه بر این یکی از اصلی ترین بخش هایی که کیفیت آن به صورت مستقیم با میزان استفاده از باتری گوشی سروکار دارد، کیفیت صفحه نمایش می باشد.

بنابراین چنانچه صفحه نمایش خوب و باکیفیت نباشد و دارای ضعف و نقص باشد میزان استفاده از باتری افزایش پیدا خواهد کرد و نهایتاً طول عمر مفید گوشی کاهش پیدا خواهد نمود. بنابراین بهتر است در حین انتخاب صفحه نمایش گوشی دقت زیادی به خرج دهید تا بتوانید محصولی خوب و باکیفیت را خریداری نمایید.

انواع صفحه نمایش گوشی

لازم به ذکر است امروزه دو نوع صفحه نمایش ال سی دی و ال ای دی بر روی گوشی های هوشمند استفاده میشود. صفحه نمایش های ال ای دی از امکانات و خصوصیات بهتری برخوردار می باشند و به همین خاطر توانسته ‌اند جایگزین صفحه نمایش های ال سی دی شوند. امروزه غول های گوشی سازی جهان سعی می کنند با طراحی پنل های صفحه نمایش اختصاصی، در این زمینه از رقبای خود بهتر ظاهر شوند و این موضوع موجب شده پنل های صفحه نمایش نسبتا زیادی در بازار وجود داشته باشد که انتخاب گزینه مناسب را سخت می کند. در ادامه قصد داریم تمام پنل های موجود برای صفحه نمایش گوشی های امروزی را به شما معرفی کنیم.

پنل صفحه نمایش TFT LCD

صفحه نمایش های TFT جزو صفحه نمایش های ال سی دی محسوب می شوند و برای افزایش وضوح و کیفیت تصویر اقدام به مدیریت پیکسل ها می نمایند. TFT مخفف واژه Thin Film Transistor است که به معنی ترانزیستور لایه نازک می باشد. طراحی صفحه نمایش فوق به نحوی است که پیکسل های آن به شکل افقی عمودی در جوار یکدیگر واقع شده اند.

معرفی ویژگی‌های انواع صفحه نمایش گوشی

در این صفحه نمایش ها به ازای هر پیکسل یک خازن و یک ترانزیستور سیلیکون آمورف وجود دارد که پیکسل به آن متصل می باشد. در نتیجه در این صفحه نمایش ها هر پیکسل از صفحه نمایش به صورت اختصاصی شارژ می گردد و حتی پس از رفرش شدن هم این شارژ برای تصویر جدید باقی خواهد ماند. میزان مصرف باتری TFT به نسبت صفحه نمایش های قدیمی پایین تر می باشد. اما اگر بخواهیم میزان مصرف باتری آن را با صفحه نمایش های جدید مقایسه کنیم، میزان مصرف باتری آن بالا می باشد.

از جمله نقاط ضعف صفحه نمایش TFT می توان به افت کیفیت آن در زیر نور مستقیم آفتاب اشاره نمود. علاوه بر این، این صفحه نمایش در نمایش رنگ های کدر ضعیف عمل میکند و زاویه دید خوبی را نیز در اختیار کاربران قرار نمی دهد. هزینه تولید این صفحه نمایش ها نسبتا پایین می باشد و به همین خاطر این صفحه نمایش ها هنوز هم توسط تولیدکنندگان مختلف بر روی گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

پنل صفحه نمایش IPS LCD

صفحه نمایش های IPS نسخه آپدیت شده صفحه نمایش های TFT می باشند که نسبت به صفحه نمایش TFT از کیفیت و قیمت بیشتری برخوردار هستند. از جمله مواردی که در صفحه نمایش های IPS برطرف شده، قابلیت استفاده از آن در زیر نور آفتاب می باشد. جالب است بدانید که برند اپل بر روی گوشی‌های تا پیش از گوشی آیفون ایکس از صفحه نمایش IPS استفاده می کرد. از جمله مهمترین نقاط ضعف صفحه نمایش IPS می توانیم به عدم امکان تولید رنگ مشکی عمیق با استفاده از این صفحه نمایش اشاره نماییم.

بهترین صفحه نمایش گوشی / تفاوت های نمایشگر های گوشی

این موضوع به این معنی است که رنگ های مشکی که توسط این گوشی به نمایش در می آیند اغلب به رنگ خاکستری تیره می باشند. برای تولید این صفحه نمایش ها یک لایه اضافی برای نور پس زمینه به صفحه نمایش اضافه شده و همین موضوع سبب شده که قطر این صفحه نمایش ها نسبت به سایر صفحات نمایش ها بیشتر باشد. در این تکنولوژی تمامی پیکسل های موجود بر روی صفحه نمایش تا هنگامی که دستگاه روشن می‌باشد از نور پس زمینه برخوردارند و این موضوع حتی پیکسل های مشکی را نیز شامل می شود. در نتیجه نمایش رنگ مشکی در این صفحه نمایش ها با مشکل مواجه می شود.

از جمله مزایای این نمایشگر ها نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که پیکسل های این صفحه نمایش قابلیت جمع کردن و فشرده کردن را دارا می باشند و همین موضوع سبب شده که کیفیت تصاویر تصاویری که با استفاده از آن به نمایش در می آید بسیار شفاف و واضح باشد. بنابراین افرادی که دوست دارند که صفحه نمایش گوشی آنها از دقت و ثبات رنگی بالایی برخوردار باشد می توانند صفحه نمایش IPS را انتخاب نمایند.

پنل صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش های OLED معمولاً بر روی گوشی های پرچمدار مورد استفاده قرار می گیرند. از کمپانی هایی که از این تکنولوژی صفحه نمایش بر روی گوشی های خود استفاده کرده اند می توان به برند هایی نظیر اپل و هواوی اشاره نمود. تکنولوژی OLED از مزایای بسیاری برخوردار است که از آن جمله می توانیم به وزن پایین و حجم کم اشاره نماییم.

بهترین صفحه نمایش گوشی 2022

دلیل این امر هم این است که لایه های اضافه که در صفحات نمایش قبلی کار نوردهی را انجام می دادند در این صفحه نمایش ها حذف شده اند و دیگر نیازی به این لایه ها وجود ندارد. از جمله معایب صفحات نمایش OLED می توان به این موضوع اشاره کرد که درصد روشنی این صفحه نمایش ها نسبت به نمایشگر های ال سی دی پایین تر می باشد. علاوه بر این قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده به مراتب بیشتر از صفحه نمایش های ال سی دی می باشد.

پنل صفحه نمایش AMOLED

بهترین صفحه نمایش گوشی شیائومی

این تکنولوژی تمامی مزایای تکنولوژی قبلی را دارا می باشد و علاوه بر آن نسبت به تکنولوژی OLED از مزایای بیشتری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به زمان واکنش بالاتر و مصرف انرژی پایین تر اشاره نمود. یکی از ویژگی های فوق العاده صفحه نمایش AMOLED توانایی خاموش کردن پیکسل برای نمایش نهایت رنگ سیاه توسط آن اشاره می باشد. از جمله مزایای این صفحات نمایش AMOLED می توان به وزن پایین، ظرافت رنگ بسیار بالا، ابعاد باریکتر، عمر باتری بالاتر و روشنایی تصویر بیشتر اشاره نمود. البته قیمت این صفحات نمایش نسبت به صفحات نمایش قبلی به مراتب بالاتر می باشد.

پنل صفحه نمایش Super AMOLED

در صفحات نمایش Super AMOLED رنگ ها نسبت به صفحات نمایشی AMOLED واضح تر شده اند و به همین خاطر کیفیت این تکنولوژی بیشتر از AMOLED می باشد. لازم به ذکر است که صفحه نمایش های Super AMOLED نمایشگرهای گرانی می باشند و بسیار نازک و سبک هستند.

بهترین صفحه نمایش گوشی برای چشم

دلیل این امر هم این است که تمامی قطعاتی که این صفحه نمایش را تشکیل می دهند تنها در یک لایه جاسازی شده اند و همین موضوع سبب سبک و نازک شدن این صفحات نمایش شده است. نرخ تازه سازی صفحات نمایش Super AMOLED نسبت به AMOLED بالاتر است و این تکنولوژی قابلیت بیشتری برای انعکاس نور دارا می باشد. علاوه بر این خطر سوختن در صفحه نمایش های Super AMOLED نسبت به AMOLED پایین تر می باشد.

پنل صفحه نمایش Super AMOLED Plus

گوشی های با صفحه نمایش super amoled

Super AMOLED Plus نسخه ارتقا یافته Super AMOLED می باشد که نسبت به تکنولوژی قبلی ۵۰ درصد ساب پیکسل بیشتری دارا می باشد. از جمله مزایای صفحه ‌نمایش ‌های Super AMOLED Plus می‌توان به باریک تر و روشن تر شدن آنها نسبت به تکنولوژی قبلی اشاره نمود. علاوه بر این میزان بازده این صفحه‌ نمایش‌ های Super AMOLED Plus نسبت به Super AMOLED ۱۸% بهتر شده است.

پنل صفحه نمایش Dynamic AMOLED

فناوری Dynamic AMOLED جدیدترین فناوری مورد استفاده توسط کمپانی سامسونگ بر روی گوشی های پرچمدار خود می باشد که نسبت به تکنولوژی قبلی حدود ۱۳ درصد روشنایی بیشتری دارد. علاوه بر این نسبت کنتراست پنل جدید سامسونگ نسبت به مدل های قبلی به مراتب افزایش پیدا کرده و همین موضوع سبب شده تا کیفیت صفحه نمایش های فوق به مراتب افزایش پیدا کند. بر مبنای اطلاعات به دست آمده Dynamic AMOLED میتواند کل فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهد و همین موضوع سبب شده تا کاربران به هنگام تماشای فیلم و تصاویر مختلف با استفاده از این پنل ها احساس بهتری داشته باشند. در این پنل جدید جهت بهبود دقت رنگ از فناوری +HDR10 استفاده می شود.

پنل صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X

فناوری Dynamic AMOLED 2X نسخه ارتقا یافته نمایشگرهای Dynamic AMOLED می باشد که توانسته امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار دهد. مثلاً در تکنولوژی فوق رنگ مشکی به درستی نمایش داده می شود و میزان دقت رنگ این نمایشگرها بسیار خوب و قابل قبول میباشد و تصاویر را درست شبیه به آنچه در واقعیت می بینیم به کاربران نمایش میدهد. تکنولوژی فوق دارای استاندارد TUV Rheineland می باشد که از چشم در برابر نور آبی محافظت می نماید. بنابراین در استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش های فوق چشم کاربران اذیت نخواهد شد.

انواع صفحه نمایش گوشی ها / انواع کیفیت صفحه نمایش گوشی

این تکنولوژی همچنین دارای گواهینامه HDR10+ نیز می باشد که بر مبنای آن کیفیت رنگ و کنتراست صفحه نمایش نسبت به مدل های قبلی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و زاویه دید گسترده تر و کیفیت رنگی بالاتری در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر این سرعت پاسخگویی این صفحه نمایش ها نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. میزان مصرف باتری در این تکنولوژی پایین می باشد و به همین خاطر در گوشی هایی که از این صفحه نمایش ها استفاده شده طول عمر باتری افزایش پیدا خواهد کرد.

پنل صفحه نمایش Fluid AMOLED

مقایسه انواع صفحه نمایش موبایل

این صفحه نمایش بر روی گوشی ‌های هوشمند وان ‌پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو بهترین صفحه نمایش های موجود در بازار تلقی می شود. از جمله مزایای ویژه این صفحه نمایش ها می توان به نور آبی کم در آن ها اشاره نمود. همین موضوع سبب شده تا میزان آسیبی که به چشم کاربران در استفاده از این صفحه نمایش ها وارد می شود کمتر باشد.

پنل صفحه نمایش Retina

صفحه نمایش رتینا که جزو صفحه نمایش های ال سی دی به شمار می رود، به صورت اختصاصی به وسیله شرکت اپل مهندسی شده و توسط سایر شرکت ها به تولید می ‌رسد. تراکم پیکسل این صفحه ‌نمایش بسیار بالا می باشد و به همین خاطر سازندگان آن عنوان کرده اند که چشم انسان در فاصله دید معمولی نمی تواند پیکسل ‌های این صفحه نمایش را تشخیص دهد.

انواع صفحه نمایش گوشی موبایل

صفحه نمایش فوق علاوه بر این از کنتراست بالایی نیز برخوردار می باشد و همین موضوع سبب شده تا کیفیت تصاویری که با استفاده از آن به نمایش در می آید بسیار خوب و عالی باشد. متاسفانه قیمت این صفحه نمایش ها بسیار بالا می باشد و علاوه بر این صفحه نمایش های فوق میزان مصرف باتری بسیار بالایی نیز دارند.

پنل صفحه نمایش Super Retina

انواع رزولوشن صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش های Super Retina به صفحه ‌نمایش ‌هایی گفته می ‌شود که فناوری مورد استفاده در آنها OLED میباشد. به دلیل استفاده از پنل‌ های OLED در این صفحات نمایش، خود این پنل ها توانایی تامین نور مورد نیاز اجزای داخلی نمایشگر را دارا هستند و به همین خاطر نسبت کنتراست این پنل ها بسیار خوب و عالی می باشد. علاوه بر این در این پنل ها امکان خاموش کردن پیکسل ها به صورت تکی نیز وجود دارد که سبب کاهش میزان مصرف باتری می گردد. از آنجایی که این صفحات نمایش قادر به خاموش کردن پیکسل های خود می باشند، نمایش رنگ مشکی در آنها به بهترین شکل ممکن میسر خواهد بود.

پنل صفحه نمایش Liquid Retina

انواع صفحه نمایش گوشی Iphone

پیشرفته ترین صفحه نمایش ال سی دی در آیفون که تا به حال توسط این کمپانی به بازار عرضه شده صفحه نمایش Liquid Retina می باشد. برای طراحی این صفحه نمایش از کریستال مایع استفاده شده و به همین خاطر وضوح تصاویر و کیفیت رنگ ها در این صفحه نمایش ها بسیار خوب و قابل قبول میباشد. نسبت کنتراست این صفحه نمایش ها بسیار بالاست و برند اپل برای تولید آیپد ها و آیفون های خود از این صفحه نمایش ها استفاده نموده است.

پنل صفحه نمایش Super Retina XDR OLED

در Super Retina XDR OLED از فناوری OLED استفاده شده و این پنل تصاویر خوب و با کیفیتی را به کاربران ارائه می دهد. میزان کنتراست صفحه نمایش های Super Retina XDR OLED بسیار بالا بوده و این صفحه نمایش از رنگ های بسیار بالایی پشتیبانی می کند و به همین خاطر دقت رنگی بسیار خوبی را نسبت به سایر صفحه نمایش ها دارا می باشد.

انواع فناوری صفحه نمایش گوشی

لازم به ذکر است که صفحه نمایش Super Retina XDR OLED از فرمت hdr نیز پشتیبانی می نماید و به همین خاطر می تواند عکس و فیلم ها را با کیفیت خوب و قابل قبولی به کاربران نمایش دهد. علاوه بر این طول عمر صفحه نمایش های فوق نسبت به صفحه نمایش های دیگر بالاتر می باشد.

پنل صفحه نمایش Mini-LED

صفحه نمایش های Mini-LED از ال ای دی های بسیار کوچکی تشکیل شده اند. برای اینکه بهتر بتوانید نحوه عملکرد این صفحه نمایش ها را متوجه شوید این پنل ها را با نمایشگر های قبلی مقایسه میکنیم. در نمایشگر های قبلی از یک پس زمینه بزرگ یا چند نور پس زمینه کوچک برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می شد.

انواع صفحه نمایش گوشی

اما در این فناوری از هزاران ال ای دی برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می شود و همین موضوع سبب افزایش کیفیت صفحه نمایش خواهد شد. در صفحات نمایش فوق برای نشان دادن رنگ سیاه پیکسل های آن بخش به صورت تکی خاموش می شود و همین موضوع سبب می‌شود تا کیفیت رنگ مشکی که توسط این پنل‌ ها نمایش داده می‌شود بسیار خوب و عالی باشد.

جمع بندی

بهترین پنل نمایشگر در گوشی های امروزی

در این مقاله اقدام به معرفی انواع مختلف صفحه نمایش گوشی به کاربران نمودیم تا کاربران بتوانند با مزایا و معایب هر یک از آنها آشنا شوند و در حین خرید گوشی بتوانند انتخابی متناسب با نوع نیاز خود داشته باشند. دو تکنولوژی اصلی برای تولید صفحه نمایش در گوشی تکنولوژی ال سی دی و ال ای دی میباشد. تکنولوژی ال ای دی نسبت به تکنولوژی ال سی دی جدید تر است و از مزایای بیشتری نیز برخوردار می باشد.

اما هزینه ای که برای خرید صفحه نمایش های ال ای دی پرداخت می شود به مراتب بیشتر می باشد. صفحات نمایش ال ای دی جدیدتر معمولاً بر روی گوشی های پرچمدار استفاده میشوند تا بتوان نهایت کیفیت را در گوشی های جدید لمس نمود. از صفحه نمایش های ال سی دی نیز معمولاً بر روی گوشی های میان رده و پایین رده با قیمت اقتصادی استفاده می شود. شما کیفیت کدام یک از صفحات نمایش مورد استفاده بر روی گوشی ها را تایید می کنید؟ دلایل شما برای این انتخاب چیست؟ با در میان گذاشتن نظرات خود در بخش کامنت می توانید به سایر کاربران در یافتن یک صفحه نمایش خوب و باکیفیت کمک کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت